5.2.2012

Neljä senttiä lunta ja 1285 km ruuhkaa

Otsikko on vapaasti käännetty eilisestä aviisista. Täällä satoi perjantaina vähän lunta ja liikennehän sellaisesta meni ihan kaaoksiin. Onneksi itse sain olla ruuhkassa vain 5 kilometrin matkan metroasemalta kotiin. 45 minuuttia siihen kului.

Liikenne lipui hitaasti ja kovin harva hermostui jonottamiseen. Sivuteiltä tuleville annettiin kohteliaasti tietä täkäläisellä vetoketju-menetelmällä. Olihan joukossa tietysti muutama kamikaze-kuskikin, joka hurjasteli ohi vastaantulevien kaistaa ja kurvasi jonoon vasta kun oli pakko. Sellainen vähän ärsyttää. Siinä jonottaessani kuuntelin uutisia eikä ollut ollenkaan yllätys, että nyt oli Belgiassa tehty ruuhkaennätys. Näin pienessä maassa yhteensä yli 1200 kilometrin ruuhka tarkoittaa sitä, että kaikki moottoritiet ovat tukossa. Onnettomuuksiltakaan ei vältytty, mutta niin pitkään ketjukolariin ei sentään päästy kuin Suomessa. Illemmalla näin tv-uutisista, että Lahdenväylän kolari oli ylittänyt uutiskynnyksen täkäläisessäkin mediassa.

Sen tajuan, että täällä ollaan paniikissa, kun vähän sataa lunta, mutta että Suomessakaan ei enää osata talviautoilua! Muistini mukaan siellä on ainakin toistaiseksi satanut lunta joka talvi. Joku onnettomuuspaikalle osunut ammattiautoilija ihmetteli, mikseivät kolarikasaan ajaneet kuskit edes jarruttaneet vaan yrittivät kurvata lumipenkkaan. Eikö autokouluissa enää opeteta talvijarruttamista? Vai eikö sellaista taitoa enää tarvita, kun autoissa on kaikenmaailman ajoapusysteemit? Ehkä nuoret autoilijat luulevat, että auto jarruttaa itsestään, kun tunnistaa esteen ajoväylällä.

Kuvia ja videoita Lahdenväylän onnettomuudesta katsoessani pohdin, miksei Suomessa ole moottoriteillä varoitussysteemiä, jossa ilmoitettaisiin mahdollisista tiellä tapahtuneista onnettomuuksista, tien liukkaudesta, huonosta ajokelistä, jne. Täällä on kaikkien moottoriteiden yläpuolella sähköisiä ilmoitustauluja, joissa tiedotteet vaihtuvat tarpeen mukaan. Niissä myös kerrotaan nopeusrajoitusten muutoksista.

Yksi erikoinen liikenteenohjaussysteemi täällä on sellainen, että poliisiautot ajavat rinnakkain tasaista nopeutta moottoritietä pitkin, eikä kukaan tietysti pääse ohi. Kaikkien on pakko hiljentää vauhtiaan. Itse en ole moista vielä nähnyt, mutta kuulemma varsinkin huonolla säällä poliisit lähtevät joukolla moottoriteitä valloittamaan. On se varmaan helpompaa ja ehkä halvempaakin kuin kuljettaa törmäyksissä loukkaantuneita sairaaloihin ja siivota onnettomuusjälkiä päiväkausia.

Se liikenteestä ja talviajosta. Seuraavalla kerralla yritän kirjoittaa jostain hauskemmasta aiheesta. Nyt kaikki Suomessa asuvat: Pukeutukaa lämpimästi ja menkää joukolla äänestämään, jollette vielä ole sitä tehneet! Minä kävin viime lauantaina Brysselin pappilassa piirtämässä sen tärkeän numeron (ilman sydämiä). Illalla jännitetään!

5 kommenttia:

Sari kirjoitti...

Kyllähän täällä jo on noita varotustauluja ja muuttuvia nopeusrajoituksia, mutta ei taida olla Lahdenväylällä. Uudella Turku-Hki motarilla niitä jo on. Tuo poliisien kulku motarilla olisi hyvä idea tännekin. Ja siksi toisekseen eihän suomalainen usko mitään kylttejä. Eihän ne mua koske!

Tuija kirjoitti...

Kiva, kun tulit kommentoimaan Sari! Minä en sielläpäin ajaessani liikennetauluja ole nähnyt, mutten olekaan Turusta Helsinkiin ajanut. Täälläkään ei liikennemerkkejä haluta uskoa, mutta isot taulut kyllä näyttävät tehoavan.

Heli kirjoitti...

Täällä Norjassa (Oslon kupeessa), jossa autoilijat mielellään kertovat kuinka kokeneita talviajajia ovat, sateli hieman lunta tänä aamuna - ja aamuruuhka oli normaalia pahempi. Eipä se tottumus taida sittenkään niin paljon painaa ;)

Sinulle on haaste blogissani!

Tuija kirjoitti...

Kiitos haasteesta Heli! Lupaan vastata siihen niin pian kuin suinkin.

Anonyymi kirjoitti...

1.Jos moottoriteitä on vain 1200 km, niin siihen on helppo ja halpa panna vaikka minkälaiset varoitustaulut.
2. Jos peilijään päälle sataa kevyttä lunta, niin silloin ei pidä edes nastarenkaat, vaan auto lähtee liiraamaan.
3. Autokoulussa opittua 44 v. sitten:jos auto liiraa, niin on parempi ohjata pehmeään lumipenkkaan kuin kiinteään esteeseen.
4. Minua huvitti tuo belgialaisten poliisien tapa jarruttaa liikennettä. Saksalaisilla moottoriteillä tuota ei tarvita: tuolla kelillä saa olla hyvillään, jos pääsee ylipäänsä jollakin vauhdilla eteenpäin, eikä joudu seisovaan liikenteeseen.
5. Miten belgialaiset ajavat hernerokkasumussa ja miten siitä varoitetaan?