22.4.2009

Eipäs pullistella

Sain tänään tutustua taas uuteen belgialaiseen sairaalaan, kun kävin Aalstissa erikoislääkärin juttusilla välilevytyräni takia. Sairaalan uusi vastaanottosali on avattu vasta muutama päivä sitten ja vanhan osan palvelut siirtyvät uusiin tiloihin vähitellen muutaman kuukauden sisällä. Paljon näytti vielä olevan kesken, mutta täytyy sanoa, etten koskaan ennen ole niin hienoa ja uudenaikaista sairaalaa nähnyt.

Palvelu oli joka paikassa ystävällistä eikä kiireinen tohtori ollut ollenkaan myöhässä. Hän katseli lantiorangasta otettua kuvasarjaa ja totesi, että jos olisin tullut sairaalaan silloin, kun olin oikein kipeä, hän olisi leikannut heti. Kyllä minä itsekin kuvasta näin, että tyrä oli suuri. Eipäs ollut ihme, etten kävelemään päässyt. Nyt tyrä on kuulemma kadonnut, kun en enää tunne kipua. Hyvä, kun ei enää pullistele. Tuntokin taitaa raajaan palata vähitellen. Kolmeen kuukauteen en saa nostaa mitään painavaa ja jos kipu uusii, pitää uudestaan mennä Aalstin tohtorin puheille.

Vaikka lääkärillä kiire olikin, ehti hän silti jutella muistakin asioista jonkin aikaa. Jutellessamme tohtori kirjoitti laskun, maksoin käynnistä 35 euroa, mitä oli iloinen yllätys. Olin luullut, että paljon enemmän joutuisin huipputason tohtorille pulittamaan. Taas kerran pitää ihmetellä tämän maan sairaanhoitoa. Erikoislääkärillekin pääsee nopeasti, vastaanotolla ei pidetä kiirettä ja lasku on ihan siedettävä.

Voihan tietysti olla, että minulla on vain käynyt hyvä tuuri lääkärien kanssa. Ehkäpä seuraavalla kerralla joudun oikeen kamalaan pyöritykseen, kuka tietää. Toistaiseksi olen kuitenkin ollut enemmän kuin tyytyväinen saamaani hoitoon. Toivon silti, ettei tyrä uusisi. Vaikka sairaanhoito hyvää onkin, olisin kuitenkin mieluummin ilman sitä.

4 kommenttia:

Famu falsetissa kirjoitti...

Hyvä, että parani itsestään. Niin minullekin on käynyt. Leikkauksessa on sentään aina riskinsä. Kyllä sitä selkäänsä oppii melkein alitajuisesti varomaan tuollaisen kiputilan kerran koettuaan. Ortopedi sanoi minulle, että riski pullistuman uusiutumiseen on pienempi silloi, kun se on parantunut itsestään.

Marjukka kirjoitti...

Olipa hyvä uutinen, että tuo tyrä on kadonnut itsestään. Täällä ei kyllä tuolla summalla olisi käyty erikoislääkärillä.

Tuija kirjoitti...

Hyvä tietää, Famu. Toivon tosiaan, ettei pullistuma uusiudu, kun kerran tajusi itse häipyä.
Marjukka: Nuo hinnat ovat minulle aina ihmetyksen aihe. Ihan varmasti jossain täälläkin on kalliimpiakin lääkäreitä. Minulla on vain käynyt hyvä tuuri.

Eeva kirjoitti...

Blogissani odottelee haaste :)